Lični razvoj
Lični razvoj je naravno svako
produktivno i kreativno bavljenje sobom. Mi možemo da se razvijamo kroz sve - od
aktivnog učestvovanja u nrp sportu, do pasivnog posmatranja bilo čega. Kada
govorimo o Ličnom razvoju mislimo na - bavljenje sobom u
cilju samo-razvoja.
Lični razvoj predstavlja gradjenje,
produbljivanje, i življenje sopstvene životne filozofije.
Bilo koji da je način samo-razvoja
njegova struktura rada je ista: analiza (sagledavanje), sinteza (uočavanje),
doživljavanje (spoznaja), i življenje (primenjivanje u svakodnevnom životu
spoznaje do kojih si došao).

Uglavnom
su sistemi Ličnog razvoja - alternativni, što znači da izlaze iz "institucionalnih" okvira.
Zašto? Sa povećanjem znanja iz oblasti Tehnologije Svesti, usled mnogih
eksperimenata, teoretisanja i dokazivanja, fokus tehnika se "pomera",
i upravo je to problem za "Javno prihvatanje" od strane naučnih
institucija. Danas je Svest u fokusu Ličnog razvoja.
Nasuprot tome, na sreću, već 30 godina u svetu, masovno prepoznavanje efikasnosti ovakvog rada – iako ga nazivaju
alternativnim – predstavlja deo svakodnevnice mnogih.
Najčešći razlozi dolaska na
radionice Ličnog razvoja:
osećanje blokiranosti – ne znam gde ću, ne znam kako ću, ne
znam šta ću sa sobom
loš odnos sa partnerom – ne mogu da nadjem adekvantnog
partnera
nesanica, briga, strah, pesimizam, ne zadovoljstvo, povlačenje
u sebe
neimanje fokusa, jasnih ciljeva i inspirišućih vizija
pritisak od tudjih zahteva, želja i potreba
nešto mi nedostaje, tuga i praznina
odsustvo kreativnosti, radosti i entuzijazma
novčani problemi, nemogućnost afirmacije
Istorijat
Koncept ličnog razvoja na Zapadu doživljava ekspanziju
od 70-ih godina, i podrazumeva široku lepezu tehnologija “rada na sebi”. U savremenom,
institucionalnom pogledu, poseban akcenat je stavljen na razvijanje
produktivnosti, kroz brojne smerove i predmete na fakultetima, u oblastima
ekonomije i upravljanja.
Medjutim izvori koncepta ličnog razvoja su raznoliki
kao i potrebe za ovim vidom rada na sebi. S jedne strane izvori su u prodoru s
početka 20 veka istočnih duhovnih tehnika kao i znanja iz tradicionalne
medicine, na Zapad, zatim snažni razvoj nove ekonomije i njene filozofije
ekspanzije, nova otkrića iz domena psiholoskih, antropoloskih i socijalno
psiholoskih istrazivanja, i takodje slabljenje rigidnog uticaja Religija. S
druge strane preplavljenost informacijama, odredjeni životni stil, kulturni
trendovi, kao i budjenje potreba
“samospoznavanja” usled nedovoljne institucionalne edukacije. Ovaj
poslednji faktor veoma je vazan – jer se odnosi na nedostatak, ili čak
ignorisanje ove oblasti u školama na svim nivoima, pa se “centri edukacije”
uspostavljaju na nekakvom alternativnom, izbornom a samim tim i privatnom
nivou. Naspram tome, institucionalizovani lični razvoj prati pre svega
funkcionalnu stranu – odnosno razvoj odredjenih Uloga, te njihove adaptacije,
usvajanja, i socijalizacije. Iz ovog poslednjeg proizilaze, kao što smo već
naveli, seminari, radionice i škole raznih vrsta Menadžerstva, liderstva, Prodajne
komunikacije i tome slično (aplikativna psihologija).
Izuzev ovog poslednjeg funkcionalnog razvoja (mada su
sve ostale tehnologije i funkcionalne) lični razvoj podrazumeva “bavljenje
sobom” na holistički – celovit nacin. Drugim rečima, kroz “lični razvoj” čovek
razvija svest o sebi , i drugima, upoznaje sebe, svoje potencijale i talente,
uočava sopstvene “ne razvijene ili blokirane” elemente, u cilju sopstvene
realizacije i izgradnje “lične moći”, gde je konačni cilj uspostavljanje i
življenje kvalitetnog života. Rad na
sebi najpre podrazumeva rad na pročišćavanju uma, emocija i tela, kao i pomoć
putem savetovanja i edukacije o tome kako ostvariti jedan svesniji, sadržajniji
i odgovorniji život u svim njegovim aspektima: posao, porodica, novac i dr.
Nadalje, takav rad podrazumeva i lično pregalaštvo ka razumevanju dublje i
potpunije realnosti o sebi, životu i drugima, kao i proces lične
transformacije, samospoznaje, i usklađivanja sebe sa drugima.Ovako uspostavljen
koncept izgleda presiroko, medjutim suština je u razumevanju i zadovoljstvu
sobom i sopstvenim zivotnim izborima. A, to je ono što i jeste osnovni zadatak
ličnog razvoja: osvestiti se i podići nivo razumevanja i odgovornosti za sebe,
druge i život uopšte, i uvesti nove oblike discipline u svakodnevnicu. U takvim
uslovima i filozofije življenja osoba se ne pasivizira, već naprotiv –
uspostavlja jedan realan i aktivan odnos prema sebi i svetu – odnos u kojem
stres i uznemirenost, ambivalencija i nesigurnost, ne postoje (jer to su sve
derivati svojevrsnog egzistencijalnog ne razumevanja).
S druhe strane Drustva je Porodica. Na zalost,
malobrojni se mogu pohvaliti da su odrasli u harmonicnim porodicama, i rasli uz
bezuslovnu ljubav, podrsku i razumevanje. Cak i uz najbolje namere roditelja
vaspitni proces je poprilicno stihijski, a modeli koje roditelji pruzaju deci
(ucenje ugledanjem, po modelu) je nekonzistentan, trapav, bez dovoljno znanja.
Poseban je slucaj u nasoj kulturi gde pogoduje permanentna besparica, mentalna
lenjost, konformizam, fizicka zauzetost, i td; gde se “podspesuje” zivot u
“plemenskom savezu”, sa roditeljima se zivi i nakon stupanja u brak (ili
roditelji vode glavnu rec novom bracnom paru) i to sve pod izgovorom velike
brige i ljubavi za decu – gde takvim ponasanjem i odnosnom infantilizuju decu,
nedajuci im sansu da odrastu. Koncept “dobrog i odgovornog roditelja” nije
proizvoljan i zahteva po prilicno promisljanje, znanje i disciplinu. U “licnom
razvoju” ovaj odnos dete-roditelj i roditelj-dete (sto nije sinonim) jeste
mozda i najosetljiviji, i zahteva istrajnost i iskrenost, pre svega prema sebi,
pa onda i svojoj nauzoj okolini. Zivotna filozofija u kojoj individual jeste
individual i za sebe odgovorna podrazumeva redefinisanje odnosa prema
najblizima, pa prema i samom sebi. To ne znaci otudjenje, negiranje primarne
porodice i slicne zablude, vec naprotiv, to znaci postavljanje “stvari na svoje
mesto” koje prati realno sagledavanje sopstvene pozicije. Tek nakon razumevanja
takvog odnosa, individual moze da se bavi najslozenijim odnosom a to je
partnerski (o partnerskom odnosu pogledajte tekst Partnerski odnosi).
Zasto je ovo oblast toliko vazna a u isto vreme
institucionalno ignorisana – pa i u
direktnom sukobu sa dominantnim sistemina (drustvenim, ekonomskim, socijalnim,
kulturnim i td) stvar je posebne priče. U svakom slučaju, potrebe za “radom na
sebi” svakako su sve evidentnije.
Pored mnogobrojnih tehnologija ličnog razvoja većina
njih zagovara celovit razvoj, odnosno razvoj na svim nivoima: emocionalnom,
mentalnom, fizickom, socialnom i td, jer čovek i jeste celovit, a ovakva podela
je svojevrsni privid.
Vrste rada na sebi
Neke od tehnologija ličnog razvoja su: razni pravci psihoterapija,
razne vrste meditacija, joga,
spiritualne škole, rekreacije, borilačke veštine, i slično.
Ugrubo sve skole i tehnologije ličnog razvoja bi mogli
podeliti na sledeće grupe:
1.
Pasivne
ili spontane meditacije: svoj izvor nalaze u indijskoj tradiciji, i u njih
spadaju na primer Transcedentalna meditacija, Meditacija Molitve (naravno i
hrišćanske), Meditacija Tišine, i td. Naziv pasivan je karakteristican za rad
na sebi u kojem se spontano i bez “forsiranja”, kao ni spoljnog uticaja (bez
vodiča, ili terapeuta) dolazi do spoznajnih procesa, odnosno, direktnih
saznanja.
2.
Vodjene
ili aktivne meditacije su raznolike. Njihova osnovna karakteristika je
prisustvo vodiča, terapeuta ili učitelja, a meditacije su ciljno orjentisane.
Koreni ovakvog rada nalaze se u tradiciji zen budizma, ili kineskog čan (meditacija na koane), koje su izvrsile snažan
uticaj na obuku i praksu, odnosno, filozofiju borilačkih veština, te otuda one
postaju i duhovni putevi. Danas, škole koje prate ovakav rad su psihoterapija,
razni pravci psihoenergetike, hipnoterapije, či gong, tai ci, i slicno. Takodje
kao i u predhodnoj pasivnoj meditaciji, doživljavaju se lična ili direktna
spoznajna iskustva, s tim što je razlika u fokusiranju na odredjenu “temu” uz
podršku druge osobe (o vodjenim meditacijama pogledajte tekst Meditacija na Arhetipe cakri).
Naravno, oba modela se u oblasti ličnog razvoja
prozimaju.
Naziv meditacija smo u ovoj podeli uzeli u sirem
smislu, jer meditacija u najširem smislu označava proces mentalnog udubljivanja
na unutrašnje sadržaje svesti, kroz odredjene fizičke i mentalne vežbe, te vodi
do zaključka da se lični razvoj kreće od
unutra (unutrasnjeg stanja i spoznaje) ka spolja. Drugim rečima, upoznaj sebe i
upoznaćes ceo svet!
Dakle, koncept i potrebe koje prate Lični razvoj su
neminovnost danas, u haotičnom i neprirodnom savremenom življenju, a na vama je
da pronadjete svoj put, dakle način koji vama najviše odgovara.
Psihoenergetika
alternativni
terapijski sistemi
Psihoenergetika je oblast proučavanja čoveka kao
celovitog bića, a pojedinačne tehnike se sistematizuju u jednu buduću nauku,
koju Spasoje Vlajić naziva Tehnologija svesti. Nekadačnji nazivi su
Parapsihologija, Psihotronika, gde se spominju i Psihoenergetika i drugo.
Naziv duguje konceptu prema kojem su psihicki sadrzaji
podjednako i energetski, a materijalizuju se telesno. Drugim recima, psihicki sadrzaji
jesu uzrok svih tzv bolesti, a u iseljivanju im se pristupa dvojako: kroz
energoterapije i alternativne psihoterapije, uglavnom putem simbola. Srecom,
danas nije veci problem potvrditi ovu tezu – gde psihicki sadrzaji sui energetski, i to je moguce raznovrsnim
aparaturama poput PIP Kamere, Aure Station i slicno (o snimanju aure i
energetskih centara pogledati obavestenje Snimanje
Aure).
U svakom slucaju, Psihoenergetiku čini skup drevnih
ali i savremenih znanja, dokazanih tehnika, i u praksi potvrdjene metodologije,
našle su svoju primenu u različitim alternativnim terapijskim pristupima poput
radionica i terapija Lujze Hej, Filis Kristal, Porodičnog poretka,
Transformacija karmičkih obrazaca, škole Barbare En Brenan, Sistem Peat
Slavinskog, i sl. Zbog svog
specifičnog predmeta proučavanja i
pogleda na čoveka, kao holistickog, celovitog bića, svi ovi terapijski sistemi
nadilaze predmet istrazivanja Psihologije, i kao takve se nazivaju
alternativnim. Najsličniji modelu Psihoenergetike je samo Analitička ili
dubinska Jungova škola.
Ono što čini Psihoenergetiku veoma popularnom i
uspesnom kao terapijskom praksom – je to što su sistemi celoviti i
sveobuhvatni, odnosno, holastički.
Primena dela Psihoenergetike nije samo u terapijskoj
praksi već i u vojnoj industriji (tzv specijalni ili parapsihološki rat).
Najstariji institut za Parapsihološka i Psihoenergetska istraživanja osnovan je
1892 godine u Londonu (vise o oblasti psihoenergetike pogledajte u tekstu Psihoenergetika).
Emocijalne terapije – oblast
psihoenergetike
Iako samo naizgled gore-predstavljeno liči na
Teorijske koncepte zvanične Psihologije i Psihijatrije, oni to zaista nisu.
Pored suštinskih koji se odnose na principe rada, pojavne razlike su sledeće:
• Uvažavanje
i rad sa energetskim nivoom osobe
• Emocije
su bazična tema
• Uticanje
mislima i emocijama na materiju, spoljni svet i ličnu svest
• Omogućavanje
direktnog iskustva
·
Odnos
prema bolestima
Psiho-energetske terapije spadaju u alternativnu praksu i primarno se bave
emocijama ljudi. Upravo onim delom koji izmiče naučnim i logičkim objašnjenjima
i njihovim sistematičnim proučavanjima i eksperimentima. Emocije i njena
inteligencija zaista predstavljaju polje koje je bilo dugo ignorisano u nauci.
U prilog tome, americki institut HeartMath je dosao do zaključka, poslednjih
godina, da je dominantna komunikacija- u
smeru od srca ka mozgu, i predstavlja 80% sve ukupne čovekove komunikacije.
Takodje su dosli do zakljucaka da „srce brze reaguje“ na spoljne stimulanse
nego mozak. U prilog tome pokazuje i to da je tek 1996 god. Goleman postavio koncept
Emocionalne inteligencije (!?).
Mozda bi cilj i način Psihoenergetskih terapija,
najbolje opisala Meryl Ann Butler, koja o ljudskom ponašanju kaže:
Podsvesno ponašanje je programirano da radi bez kontrole
ili obzervacije od strane svesnog dela čovekovog uma. Neurolozi su otkrili da
se 95%-99% naših aktivnosti nalazi pod kontrolom podsvesti. To je razlog zašto
mi retko primećujemo naše ponašanje ili gestove. Nama je nametnuto jedno
verovanje da korištenjem slobodne volje možemo poništavati negativne programe
kojima je programirana naša podsvest. Na žalost, da bi se to učinilo, čovjek bi
morao konstantno bdeti nad svojim ponašanjem." Dakle, posvesni elementi
elementi opredeljuju nase “automatske” reakcije, a one su posledica volje i
emocija.

S obzirom da je priroda emocija takva da smo ih
nesvesni, one se smatraju “starijim od misli”, i kao takve ne mogu biti
direktno pod kontrolom misli. U skladu sa tim skole Pozitivnog misljenja imaju
“nemogucu misiju” koja ne daje trajne (a ni kratkorocne) rezulte. Da bi doslo do
transformacije ili promene osobe i njene okoline (odnosa sa okolinom), odnosno
razvoja i rasta, neophodan je rad sa emocijama i njihovo razumevanje. Emocije
su snazni psihicki elementi cesto izvan kontrole naseg svesnog uma i kao takvi
predstavljaju pocetni izazov licnog razvoja (o priorodi emocija videti u tekstu
Emocionalna zrelost kao cine qua non
duhovnog razvoja).
Razvojni sistem radionice Konekcija
Radionica Konekcija je dobila ime po ideji
konektovanja odnosno povezivanja i redefinisanja samog pojma povezivanja.
Povezivanje se odnosi na sve oblasti ljudskog zivota, na unutrasnji svet – kao unutrasnje
povezivanje psihickih elemenata u jednu sto koherentniju celini (koncept individuacije)
kao svojevrstan odgovor savremenoj sizoidnoj tendenciji (rasparcavanju i
otudjenju) postojanja. Pa nije nikakvo cudo da je depresija druga bolest smrtnosti,
sto je objavila Svetska zdravstvena organizacija poslednjih par godina. Takodje
unutrasnje povezivanje je uslovno receno – horizontalno i vertikalno.
Vertikalno bi bilo povezivanje sa sopstvenim visim oblicima svesti. Konekcija
kao spoljni oblik povezivanja odnosi se na medjuljudsko povezivanje na jedan
kvalitetniji nacin, kao i samo definisanje i razumevanje do tadasnje
povezanosti. Prema konceptu “negativnih ugovora” B.A.Brenan mi se medjusobno
povezujemo a upravo kroz odnose sa drugima se razvijamo/stagniramo/nazadujemo.
Ona istice vaznost zdravog povezivanja sa drugima jer se ono direktno
preslikava na nase fizicko zdravlje. O automatizmu delovanja tzv neigovorenih
ugovora vecinom negativnih pociva nas strah od zivotnog iskustva i nase
negativno uverenje o svetu i sebi. Negativni ugovori koje gradimo sa drugima
zarobljavaju sopstvene potencijale/kapacitete: kreativnost, ljubav i snagu.
Takodje konektujemo se na razlicitim nivoima
egzistencije – fizickom i energetskom, uslovljenim raznolikim pravilima uslovljenih
koordinatama vremena i prostora. U odredjenom prostoru i vremenu vaze razliciti
zakoni i pravila, pa tako u sopstvenom privatnom prostoru povezujemo se prema sopstvenim pravilima emocionalnog
zivota, u odredjenom vremenskom trenutku;nasuprot tome u odredjenom socijalnom
prostoru povezujemo se na druge nacine, uslovljene kulturom datog prostora i vremena.
Radionica Konekcija bazirana je prevashodno na
terapijskom i koucing sistemu Transformacije Karmickih Obrazaca, Tomislava
Budaka (vise o T.Budaku i njegovom radu pogledajte na www.tomislavbudak.com). Kao
i svaki sistem, pa i ovaj, nadogradjuje se na predhodne kao sto su sistem isceljivanja
B.A.Brenan, Soul Walk-a, Aspektike Z.Slavinskog, Filis Kristal, i td. Kao sto
smo vec napomenuli radionica Konekcija spada u oblast psihoenergetike.
Navedeni sistem se bavi transformacijom svesti,
emocionalnih ponavljajućih obrazaca, šabloniziranim ponašanjima, misaonim
šablonima i na jedan celovit i efikasan način nudi metode za njihovo
razrešavanje.
Rad je organizovan u malim grupama i podeljen je na
tematske celine:
Porodična mapa
Partnerski odnosi
Postavljanje ciljeva i radu na putevima ka njihovoj
realizaciji
Energetska homeopatija i rad sa mijazmima –
nasledjenim formama
Rastakanje osnovnih negativnih emocija i
Otkrivanje sopstvenih autentičnih potencijala i
identiteta.
Ovakav holistički pristup omogućava svakom učesniku da
na jedan temeljan i efikasan način “raščisti” sopstveni unutrašnji prostor,
postavi prioritete i jasne kriterijume vrednovanja, odblokira negativne
identitete i emocije, uzme život u svoje ruke (lična odgovornost i
samo-poverenje), razume, prihvati i realizuje svoje autentične izraze i
kreativnosti, i postavi zdrave i čvrste temelje za usklađen život i harmonične
odnose.
O detaljnom radu u sklopu radionice Konekcija
pogledati Radionica Konekcija.
Sesije se odrzavaju jednom nedeljno.
Metodologija: Kreativna imaginacija
Oblast: Psihoenergetika
Grupe vode Manja Grubac i Alena Vučković.
Za više informacija i zakazivanje zvati na 063/7567-453, manjagrubac@gmail.com
Za više informacija i zakazivanje zvati na 063/7567-453, manjagrubac@gmail.com
Нема коментара:
Постави коментар